Avoimen internetin tulevaisuus puhuttaa
Googlen perustajilla oli yli 20 vuotta sitten tavoite: kaikilla verkkokäyttäjillä tulisi olla pääsy maksuttomaan, avoimeen hakupalveluun, joka toisi tarvittavat tiedot käyttäjien ulottuville. Tämä onnistui, koska palvelu rahoitettiin verkkomainoksilla. Googlelle ja monille muille internetissä toimiville yrityksille merkittävä tulonlähde ovat mainokset.
Google rahoittaa valtaosan omista kuluttajapalveluistaan mainosrahoitteisesti. Tämä on mahdollistanut useampia maksuttomia palveluja. Google Haun lisäksi kuluttajien käytössä ovat esimerkiksi Gmail, Google Kartat, Android-käyttöjärjestelmä, Google Kuvat, Chrome-selain, Play-sovelluskauppa sekä YouTube.
Lukuisat verkossa toimivat yritykset ovat tehneet saman ratkaisun – ne eivät peri käyttäjiltä maksuja, vaan myyvät verkkosivujen tai sovelluksen mainostilaa. Verkkomainonta on ollut ja tulee jatkossakin olemaan avainasemassa avoimen ja vapaan internetin mahdollistajana, niin Suomessa kuin ympäri maailmaa.
Mainonta ei ole oman aikamme tuote. Jo muinaisessa Egyptissä kauppaa vauhdittamaan laadittiin mainoksia. Mainostajat ovat myös kautta aikojen kehittäneet erilaisia keinoja sille, että mainokset tavoittavat oikeat henkilöt. Tämä on myös kuluttajien eduksi, sillä 90% kuluttajista kokee epärelevantin mainonnan ärsyttävänä. Printtimediassa mainoksia on kohdennettu lehden eri osastoille ja levikkialueille, suoramainontaa taas on tehty osoitetietoja ostamalla ja asiakastietoja keräämällä. Televisiomainontaa puolestaan on kohdennettu ohjelmien katsojaprofiilien mukaan. Tänä päivänä mainostajilla on käytössä lukuisia työkaluja ja teknologioita mainonnan kohdentamiseen, niin verkossa kuin sen ulkopuolellakin.
Toisinaan kuulen arveluja liian osuvista kohdennuksista. Mistä Google osaa tarjota minulle kevätmatkaa Roomaan tai uutta telkkaria – kuunteleeko Google keskustelujamme? Vastaus on yksiselitteinen ei. Mainoksien kohdennus perustuu signaaleihin, joita sinä ja muut kaltaisesi henkilöt annatte itsestänne eri puolilla verkkoa. Monesti kiinnostusten kohteiden ennakointi on teknologian avulla helpompaa kuin uskommekaan, ja se voi myös joskus tuntua hyvin henkilökohtaiselta. Siihen tarvitaan kuitenkin kuluttajan hyväksyntä, jotta näin voidaan toimia.
Verkkomainonnan ympärillä on käyty myös poliittista keskustelua mainonnan kieltämisestä, esimerkiksi Euroopan parlamentissa digipalvelusäädöksen yhteydessä. Joskus tunteikkaaseen keskusteluun eivät mahdu mukaan faktat esimerkiksi siitä, miten keskeinen väline kohdennettu mainonta on erityisesti pk-yrityksille, varainkeruuta harjoittaville hyväntekeväisyysjärjestöille tai uusia asiakasryhmiä tavoitteleville mikroyrittäjille, puhumattakaan esimerkiksi isojen kauppaketjujen tarjoamasta laadukkaasta asiakaskokemuksesta kanta-asiakkailleen. Se on myös tärkeä tulonlähde kaikille uutisjulkaisijoille ja monelle sovelluskehittäjälle, jotka ovat onnistuneet viemään palvelunsa kansainvälisille markkinoille. Meillä Googlen asiakkaina on iso joukko suomalaisia yrityksiä joista tuhannet ovat verkkomainonnan avulla löytäneet uusia asiakkaita ja markkinoita ympäri maailmaa.
Keskustelua käydään myös yksityisyydestä. Yksityisyyden turvaaminen on ollut keskeistä Googlelle koko yrityksen historian ajan: vastoin mediassakin esitettyjä väitteitä, emme myy henkilötietoja kenellekään. Emmekä salli mainosten kohdentamista arkaluonteisten tietojen perusteella. Tällaisia ovat esimerkiksi käyttäjän seksuaalinen suuntautuminen tai uskonnollinen tai poliittinen vakaumus. Omiin tietoihin jokainen pääsee näppärästi tutustumaan omalla Google-tilillä. Samalla voit halutessasi napsauttaa kohdennetut mainokset pois päältä tai vaikkapa valita aihepiirit, joista haluaa saada kohdennettua viestintää.
Googlen mainosteknologia on käytössä laajasti. Mainosten kohdentamiseen käytämme dataa, kuten evästeitä sekä tietoa sivuvierailuista. Evästeiden käyttö on herättänyt paljon keskustelua, etenkin seurantaa mahdollistavat kolmansien osapuolten evästeet. Google, kuten monet muutkin selaimia kehittävät yritykset, ovat ilmoittaneet luopuvansa kolmansien osapuolten evästeistä. Tavoitteena on nyt luoda vaihtoehtoja, jotka käyttävät vähemmän dataa, mutta samalla mahdollistavat asiakkaiden tavoittamisen. Google julkaisi 2019 Privacy Sandbox-yhteistyöhankkeen jonka tarkoituksena on tehdä verkosta yksityisempi ja turvallisempi tavalla, joka samalla mahdollistaa käyttäjille, julkaisijoille, mainostajille, kauppasivustoille ja avoimelle verkolle tärkeät kohdennetut mainokset. Tämä työ jatkuu ja toivottavasti myös monet suomalaiset toimijat ovat mukana parantamassa yksityisyyttä ja avointa verkkoa.