Älykellojen myynti lähes tuplaantui vuodessa ja erityisesti yksi kategoria lähti selvään nousuun – DNA:n asiantuntija kertoo mitä ominaisuuksia suomalaiset nyt kelloonsa haluavat
DNA:n myyntitilastojen mukaan älykellomyynti kasvoi peräti 95 prosenttia vuosina 2019–2020. Juuri nyt eSIM-älykellot saavat suomalaiset lähtemään kaupoille, ja niiden myynti onkin kasvanut tänä vuonna yli 20 prosenttia. DNA:n mobiililiiketoiminnan johtajan Cedric Kamtsanin mukaan kasvun taustalla näkyy kehittyvä oman kehon mittaamisen trendi. Toisaalta älypuhelimen ominaisuuksia, kuten mobiiliyhteyttä kaivataan – ja Kamtsanin mukaan tulevaisuudessa yhä useammalla tuleekin olemaan mobiiliyhteys myös älykellossaan.
Digitaalisilla SIM-korteilla varustettujen eSIM-älykellojen myynti nousi vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä jopa 21 prosenttia, selviää Gfk-markkinatutkimuslaitoksen datasta. DNA:n myyntidatasta puolestaan selviää, että älykellojen myynti lähes kaksinkertaistui vuosina 2019–2020.
“Juuri nyt on huomattavissa selkeä piikki uusissa älykelloissa, joissa on eSIM-ominaisuus. Monet haluavat myös päivittää vanhempia älykellomallejaan uusiin, sillä kelloilta vaaditaan nyt yhä monipuolisempia ominaisuuksia. DNA:n myyntitilastojen mukaan eSIM-mahdollisuuden lisäksi kysytyimpiä älypuhelimen ominaisuuksia ovat tällä hetkellä esimerkiksi unen ja aktiivisuuden seuranta sekä stressin mittaaminen”, Kamtsan kertoo.
Kasvava myyntiluku selittyy mobiililiiketoiminnan johtajan mukaan sillä, että juuri nyt ihmiset haluavat seurata oman kehonsa toimintaa entistä tarkemmin ja laajemmin kuin aikaisemmin.
“Perinteisesti älykelloilla on mitattu unenlaatua, terveydentilaa ja esimerkiksi päivittäistä askelmäärää, mutta nyt esimerkiksi EKG- tai happisaturaatio-mittausominaisuudet ovat nousseet esille ihmisten toiveissa”, Kamtsan jatkaa.
Yhä useammat ovat kiinnostuneita kehonmittausteknologiasta
Myös DNA:n teettämästä Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksesta selviää, että kehonmittaus kiinnostaa suomalaisia huomattavissa määrin. Tutkimuksen mukaan yli puolet vastaajista (57 %) oli kiinnostunut teknologiasta, jolla voi mitata oman kehon toimintaa, kuten unta, askeleita, ravintoa tai sykettä.
“Kiinnostus on kasvanut huomattavasti, sillä edellisvuonna osuus oli 47 prosenttia. Myös kiinnostus ylipäätään älykelloihin on kasvanut, sillä nyt 30 prosenttia tutkimukseen osallistuneista omisti älykellon, kun vuotta aiemmin osuus oli 21 prosenttia”, Kamtsan kertoo.
Tutkimuksesta ilmenneen tiedon mukaan eri kehon mittauksen sovellukset ovat suosituimpia erityisesti nuorten keskuudessa, joiden osuus on kasvanut vuodessa merkittävästi.
”16–24-vuotiaiden keskuudessa liikkumista ja terveyttä seuraavia sovellusten, kuten erilaisten urheilumittareiden käyttö nousi vuodessa 49 prosentista 57 prosenttiin. Kokonaisuudessaan terveys- ja liikuntasovelluksia kertoi käyttävänsä 47 prosenttia kyselyyn vastaajista”, Kamtsan kertoo.
Yhä useammalla tulee tulevaisuudessa olemaan kaksi SIM-korttia, mutta vain yksi liittymä
Kamtsanin mukaan älykellot kiinnostavat ihmisiä niiden mutkattomuuden takia. Esimerkiksi urheiluharrastuksissa älypuhelin koetaan painavaksi ja sitä on vaikea pitää mukana. Samalla älykellolta kuitenkin toivotaan monia puhelimen ominaisuuksia.
“Älykellot vapauttavat käsiä ja ne helpottavat elämää. Ihmiset eivät halua urheiluharrastuksien aikana puhelinta näkökenttäänsä, mutta samalla älypuhelinmaisia ominaisuuksia, kuten mahdollisuutta hätäpuheluihin tai mobiiliyhteyttä toivotaan. Tämän takia yhä useammalla älykellon käyttäjällä tulee tulevaisuudessa olemaan Multi-SIM-ominaisuus, jossa puhelinliittymän saa toimimaan kahdessa laitteessa yhtä aikaa, joko puhelimessa ja älykellossa tai kahdessa eri puhelimessa”, Kamtsan sanoo.
“Silloin puhelinta ei tarvitse enää kantaa mukana ollenkaan. Puhelimen voi jättää kotiin harrastuksien, kuten lenkkeilyn, marjastuksen tai vesiurheilun ajaksi, mutta samalla yhteys verkkoon säilyy”, hän jatkaa.
DNA:n kysytyimmät älykellon ominaisuudet (vapaassa järjestyksessä):
• Mobiiliyhteyden mahdollistava eSIM-valmius
• Unen seuranta
• Aktiivisuuden seuranta
• Stressin mittaaminen
• Urheiluominaisuudet sekä lajiprofiilit
• Ulkonäkö
• Akunkesto
Digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimus
DNA on toteuttanut Digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimuksen vuodesta 2017 lähtien. Tarkoituksena on ollut tarkastella, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja ja miten digitaalisten palvelujen käyttö on muuttunut vuosien aikana. Tänä vuonna kyselytutkimukseen osallistui 1007 henkilöä.
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.