Pienyrittäjät edelleen vaikeuksissa – aloite tähtää koko Suomen kulutustottumusten muuttamiseen
Suurin osa Suomen pienyrittäjistä kärsii yhä myynnin vähenemisestä koronakriisin takia. Telia osoittaa tukensa yrittäjille aloitteella, jossa kannustetaan ostamaan pienyrittäjien tuotteita ja palveluita ainakin yhtenä päivänä viikossa.
Suomen Yrittäjien elokuussa toteuttaman yrittäjägallupin* mukaan noin viittä prosenttia eli yrityskantaan suhteutettuna peräti 13 000 suomalaista alle kymmenen hengen yritystä uhkaa koronakriisin takia konkurssi. Lähes 60 prosentille myynnin vähentyminen aiheuttaa yhä ongelmia. Yrittäjien suhtautuminen tulevaisuuteensa on nyt positiivisempi kuin keväällä, jolloin alle puolet uskoi yrityksensä selviävän kriisistä, mutta tuen tarve yrityksissä on edelleen kova.
Vauhdittaakseen pienyrittäjien myyntiä Telia julistaa 4.9. alkaen jokaisen perjantain Pienyrittäjän perjantaiksi. Kampanjassa Telia kannustaa ihmisiä tekemään ostoksensa pienyrityksissä ainakin yhtenä päivänä viikossa. Samalla Telia nostaa esille pienyrittäjien muille yrittäjille suunnattuja tuotteita ja palveluita omilla nettisivuillaan sekä mainonnassaan.
“Jos jokainen meistä ostaa palvelunsa tai tuotteensa pienyrittäjältä ainakin yhtenä päivänä viikossa, voimme yhdessä nostaa suomalaisen yrittäjyyden takaisin jaloilleen. Suomalaisista yrityksistä reilusti yli 90 prosenttia on pienyrityksiä, joten asia koskettaa laajalti koko maamme taloutta ja valtavaa määrää perheitä”, selventää Telian toimitusjohtaja Heli Partanen.
5.9. vietettävän Yrittäjän päivän aattona lanseerattava liike jatkaa Telian keväällä alkanutta Yhdessä-kampanjaa, jossa noin tuhannelle yritykselle tarjottiin ilmaista mainostilaa sekä digitaalisia työkaluja yhteensä kymmenen viikon ajan.
“Olemme sitoutuneet tekemään pitkäjänteisesti työtä yritysten säilymisen puolesta, yhdessä yrittäjien kanssa. Haastamme mukaan nyt kaikki suomalaiset”, täydentää Telian pk-yritysten markkinoinnista vastaava Suvi Pihkanen.
*Yrittäjägallup elokuu 2020
telia.fi/pienyrittajanperjantai
Telia on viime vuosina kasvanut perinteisestä teleoperaattorista nykyaikaiseksi teknologia- ja mediayhtiöksi, joka tarjoaa laajan kirjon tietoliikenne-, it- ja digipalveluita miljoonille kuluttaja- ja yritysasiakkailleen. Telialla on Suomessa 4000 työntekijää ja 4,3 miljoonaa liittymäasiakasta. Tietoliikenneverkkoja Telia rakentaa Suomeen joka vuosi noin 200 miljoonalla eurolla.
Telia Finland on osa Telia Companya, joka toimii pääosin Pohjoismaissa ja Baltiassa. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2019 9,8 miljardia euroa. Yhtiö on sitoutunut olemaan päästötön ja jätteetön koko arvoketjussaan tavarantoimittajista asiakkaisiin vuoteen 2030 mennessä.