Puhelu- ja datamäärissä selvä kasvu DNA:lla – koronatilanne sai ihmiset soittelemaan toisilleen

DNA:n verkossa on nähtävissä selvä kasvu puheminuuttien määrässä ja datankäytössä viime viikon lopulla. Myös maanantain etätyöpiikki näkyy jo datamäärässä.

Suomalaiset ovat soitelleet toisilleen viime viikon aikana huomattavasti tavallista enemmän. Jo alkuviikosta puheluiden kokonaismäärä oli jo tavanomaista korkeammalla, mutta suurin hyppäys tapahtui torstaina 12. maaliskuuta. Puheluliikenteen kasvu 12.–15.3. oli jopa 40 prosenttia tavalliseen loppuviikkoon ja viikonloppuun nähden.

”Emme kuitenkaan ole lähelläkään verkon ruuhkautumista puhelumäärien vuoksi”, huomauttaa välitysverkkojen johtaja Ville Virtanen.

Puhelumäärää seurataan kullakin hetkellä puheluihin käytettävän palvelinkuormituksen perusteella. Näin ollen datasta voidaan arvioida sekä puheluiden määrän että niiden pituuden kasvaneen. Puheluiden määrä on tavallisesti viikonloppuisin n. 30–35 % arkipäiviä vähäisempää, mutta viime viikonlopun puhelumäärät nousivat jo tavallisen arkipäivän tasolle.

Datamäärä kasvanut – lisääntynyt etätyö näkyy jo

Myös mobiilidatan määrässä oli perjantain ja sunnuntain välillä nähtävissä selvä, alle 10 prosentin kasvu. Maanantaina aamupäivän aikana mobiilidataa käytettiin jopa 34 % edellisen maanantain vastaavaa ajanjaksoa enemmän.

”Tämä ei ole selitettävissä millään tavallisella liikenteen kasvulla. Arvioinkin merkittävän osan kasvusta johtuvan lisääntyneestä etätyöstä ”, Virtanen toteaa.

Kiinteässä verkossa datankäyttö on kasvanut hieman maltillisemmin. Kasvua oli loppuviikosta nähtävissä alle 10 prosenttia tavalliseen tilanteeseen verrattuna.

Tämänhetkinen pullonkaula etäyhteyksissä vaikuttaisi olevan VPN-yhteyksien riittävä määrä. Sopimukset VPN-palveluntarjoajien kanssa onkin syytä tarkistaa.

Verkkojen toimintavarmuus hyvä myös epidemia-aikana

Tavallisesti dataa käytetään eniten iltaisin, noin kello 20–22 välillä. Nyt nähty kasvu datamäärissä on kuitenkin osunut muihin aikoihin, eli tasaisemmin pitkin päivää. DNA:n verkkoon on varattu tavallisesti paljon ylikapasiteettia, sillä mitoitukset tehdään aina kovimman piikin mukaan.

Verkkojen hallintaa on DNA:lla hajautettu koronaviruksen vuoksi fyysisesti eri sijainteihin, jotta toimintavarmuus voidaan taata epidemiatilanteen pahentuessakin. Operoinnin työntekijöistä on myös ohjeistettu tekemään etätöitä, jotta he eivät sairastuta toisiaan.

”Olemme myös varmistaneet, että varaosia verkkoelementtien huoltamiseksi riittää ja on varastossa useammaksi kuukaudeksi”, Virtanen summaa.


DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä.