Suomalaisten datankäyttö ja liikkuminen muuttuivat merkittävästi koronavuonna 2020 – Ihmiset eristäytyivät mökeille ja Lappiin
Suomalaisten datankäyttö ja liikkuminen kehittyivät poikkeuksellisesti koronavuonna 2020, selviää Telian tilastoista. Datankäyttö kasvoi sekä mobiili- että kiinteän verkon liittymissä lähes kolmanneksella edellisvuoteen verrattuna. Liikkuminen taas aaltoili rajoituksia mukaillen kuukausittain, ja tilastoissa korostuvat varsinkin kaikkien aikojen mökkikesä sekä jouluksi kiihtynyt Lapin matkailu.
”Koronavuonna 2020 verkossamme käytetyn datan määrän seuraaminen on ollut hyvin mielenkiintoista, sillä trendit ovat olleet niin poikkeuksellisia. Maaliskuussa alkaneet etätyöt ja kotoilu näkyivät heti datapiikkinä, ja synkkinä syyskuukausina datankäyttö nousi uusiin ennätyksiin. Videoneuvottelujen ja viihdepalveluiden käyttö kasvoi erityisesti päiväsaikaan, vaikka ruuhkaisimmat ajat sijoittuivat aikaisempien vuosien tapaan edelleenkin iltatunneille”, kertoo Telian verkoista vastaava johtaja Sami Siiki.
Sekä mobiili- että kiinteän verkon liittymissä liikenne kasvoi lähes 30 % vuonna 2020. Erityisesti kiinteän verkon liikenteen kasvu oli edellisvuotta reippaampaa, ja kasvua nähtiin varsinkin syksyn aikana. Telian verkkojen suorituskyky riitti hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa kasvaneeseen kysyntään.
”Nämä kasvuluvut tarkoittavat sitä, että kaikkein dataintensiivisimpien palveluiden, kuten Netflixin, Yle Areenan, C Moren ja muiden suoratoistopalveluiden sekä Youtuben kaltaisten videosisältöpalveluiden käyttö kasvoi. Toinen kasvua selittävä tekijä on videoneuvottelupalvelut. Arviomme mukaan esimerkiksi Teams ja Zoom rekisteröivät kaksin-kolminkertaisia datamääriä edellisvuoteen verrattuna”, Siiki jatkaa.
Suomalaiset liikkuivat viime vuonna vilkkaimmin syyskuussa
Koronavuosi vaikutti myös suomalaisten liikkumiseen. Suomalaiset tekivät viime vuoden syyskuussa keskimäärin yhteensä 9,2 miljoonaa matkaa päivässä. Hiljaisin kuukausi oli huhtikuu, jolloin päivittäisiä matkoja tehtiin kolmannes vähemmän, 6,1 miljoonaa.
Luvut selviävät Telian koostamista Crowd Insights -tilastoista.
”Vaihtelut eri kuukausien kesken olivat yllättävänkin suuria. Syyskuun jälkeen matkojen määrä kääntyi selvään laskuun, mutta joulukuussa liikuttiin silti enemmän kuin esimerkiksi toukokuussa”, Telian liikkumistilastojen asiantuntija Tiia Palvimo arvioi.
Palvimon mukaan Telian tilastoista näkyy selvästi muun muassa kaikkien aikojen mökkikesä sekä jouluksi kiihtynyt Lapin matkailu.
Myös datatilastot kertovat Lapin matkailun voimakkaasta kasvusta. Tietoliikennemäärät pohjoiseen ylittivät selvästi edellisvuodet, ja on todennäköistä että hiihtolomaviikoilla saavutetaan kaikkien aikojen ennätys Pohjois-Suomen internet-liikenteessä.
”Kun matkailijat ovat ulkomaalaisten turistien sijaan pääasiassa rajattomaan datakäyttöön tottuneita suomalaisia, ei ole yllättävää, että koronan takia eristäytyvät lomalaiset rikkovat vanhoja ennätyksiä”, selittää Sami Siiki.
Pohjoismaiden eri koronastrategiat näkyvät tilastoissa
”Korona on vaikuttanut merkittävästi liikkumiseen niin Suomessa kuin muissakin Pohjoismaissa. Tilastoista näkee selvästi esimerkiksi eri maiden valitsemat erilaiset koronastrategiat”, Tiia Palvimo kertoo.
Palvimon mukaan on tärkeää, että niin viranomaisilla kuin medialla on käytettävissään täsmälliset ja luotettavat tilastotiedot ihmisvirtojen liikkeistä kriisin keskellä. Telia antoikin keväällä palvelun valtioneuvoston kanslian käyttöön, jotta päättäjät pystyivät nopeasti arvioimaan erilaisten rajoitustoimenpiteiden toimivuutta.
Telia on viime vuosina kasvanut perinteisestä teleoperaattorista nykyaikaiseksi teknologia- ja mediayhtiöksi, joka tarjoaa laajan kirjon tietoliikenne-, it- ja digipalveluita miljoonille kuluttaja- ja yritysasiakkailleen. Telialla on Suomessa 4000 työntekijää ja 4,3 miljoonaa liittymäasiakasta. Tietoliikenneverkkoja Telia rakentaa Suomeen joka vuosi noin 200 miljoonalla eurolla.
Telia Finland on osa Telia Companya, joka toimii pääosin Pohjoismaissa ja Baltiassa. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2019 9,8 miljardia euroa. Yhtiö on sitoutunut olemaan päästötön ja jätteetön koko arvoketjussaan tavarantoimittajista asiakkaisiin vuoteen 2030 mennessä.
Katso täältä, millainen yhtiö Telia on tänään Suomessa ja osallistu keskusteluun sosiaalisessa mediassa @teliafinland.