Telian uudistuminen etenee – toimintamallia muokataan tukemaan asiakaskokemusta
Telia Finland aloittaa muutosneuvottelut uudistaakseen kuluttajaliiketoiminnan toimintamallia ja organisaatiorakennetta asiakaskeskeisemmäksi. Jatkossa asiakaskokemus ohjaa yhä vahvemmin liiketoimintaa, ja asiakkuuteen ja asiakaskantaan liittyvät vastuut keskitetään tiiviimmin yhteen uuteen yksikköön. Samalla toimintaa on tarkoitus yksinkertaistaa. Toteutuessaan suunnitelma voi johtaa arviolta noin 85 tehtävän päättymiseen tai merkittävään muuttumiseen ja noin 30 uuden tehtävän avautumiseen.
”Uudistamme kuluttajaliiketoiminnan toimintatapoja ja organisaatiota tukemaan vahvaa asiakaskokemusta ja asiakkuuksien kehittämistä. Nostamme asiakkaan aidosti tekemisen keskiöön. Samalla haluamme lisätä myyntikanavien välistä joustavuutta ja kasvattaa tuottavuutta selkeyttämällä johtamismallia ja vastuunjakoa. Suunnitelmanamme on luopua mahdollisista päällekkäisistä rooleista ja panostaa dataohjautuvuuteen sekä digitalisointiin”, Telia Finlandin kuluttajaliiketoiminnan johtaja Tuula Heikkinen kertoo.
Telian kuluttajaliiketoimintayksikkö kasvoi keväällä, kun kuluttajaliiketoiminta ja asiakaskanavat yhdistyivät. Nyt suurimpana muutoksena on toimintamallin uudistus ja asiakkuuteen ja asiakaskantaan liittyvien vastuiden keskittäminen uuteen yksikköön.
”Asiakaskokemus on aina etusijalla ja se muodostuu kaiken tekemisemme pohjalta. Panostamme kokonaisuuteen, hyvien asiakasetujen edistämiseen sekä tuotteidemme ja toimintamme yksinkertaistamiseen”, Heikkinen sanoo.
”Kiihdytämme nyt sitä valtavaa muutosta, joka on ollut Telialla jo hyvän aikaa käynnissä. Tavoitteemme on olla uudenaikainen, aidosti asiakaslähtöinen ja entistäkin digitaalisempi yhtiö. Luovumme vanhasta teknologiasta rakentaaksemme uutta. Modernisoimme tuotteitamme ja palveluitamme, jotta valikoimamme olisi yksinkertaisempi. Tämä muutos sekä yksinkertaistaa toimintaamme että mahdollistaa asiakaskokemuksen sisällyttämisen kokonaisvaltaisesti osaksi prosessejamme ja asiakaspolkuja”, kertoo Telia Finlandin toimitusjohtaja Heli Partanen.
Telialla on Suomessa noin 4100 työntekijää. Muutosneuvotteluiden piirissä on noin 800 tehtävää.
Telia on viime vuosina kasvanut perinteisestä teleoperaattorista nykyaikaiseksi teknologia- ja mediayhtiöksi, joka tarjoaa laajan kirjon tietoliikenne-, it- ja digipalveluita miljoonille kuluttaja- ja yritysasiakkailleen. Telialla on Suomessa 4100 työntekijää ja yli neljä miljoonaa liittymäasiakasta. Tietoliikenneverkkoja Telia rakentaa Suomeen joka vuosi noin 200 miljoonalla eurolla.
Telia Finland on osa Telia Companya, joka toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa. Telia Companyn liikevaihto oli vuonna 2021 oli 8,7 miljardia euroa. Yhtiö on sitoutunut olemaan päästötön ja jätteetön koko arvoketjussaan tavarantoimittajista asiakkaisiin vuoteen 2030 mennessä.
Katso, millainen yhtiö Telia on tänään Suomessa ja osallistu keskusteluun sosiaalisessa mediassa @teliafinland.