Toinen koronakevät kiihdytti kodin elektroniikan myynnin ennätysvauhtiin: televisiot ja pelikonsolit menevät kuin kuumille kiville

Pelikonsolien ja televisioiden myynti Elisalla nousi maaliskuussa kohisten. Suomalaiset viettävät jo toista kevättä pitkälti kotioloissa, mikä lisää viihtymiseen ja pelaamiseen tarkoitettujen laitteiden kysyntää. Laitteiden määrän lisääntyessä kodin verkko on syytä päivittää ajan tasalle.

Kuluva vuosi alkoi kodin elektroniikan myynnissä rauhallisesti, mutta maaliskuussa viihtymiseen tarkoitettujen laitteiden kysyntä pomppasi Elisalla tuntuvasti ylöspäin. Varsinkin televisioiden ja pelikonsolien menekki on juuri nyt kovaa ‒ esimerkiksi pelikonsolien myynti on yli kaksinkertaistunut viime vuoteen nähden.

‒ Näimme maaliskuussa saman ilmiön kuin vuosi sitten: viihtymisen elektroniikan kauppa piristyi huomattavasti. Viime kevään tavoin televisioita hankitaan nyt ahkerasti, mutta tänä vuonna pelikonsolien kysyntä on ollut vielä huomattavasti vilkkaampaa. Ihmiset viettävät paljon aikaa kotona, ja erilaiset tavat viihtyä ovat tärkeitä, Elisan liiketoimintajohtaja Ville Valkama kertoo.

‒ Samaan aikaan erityisesti pelikonsolien saatavuudessa on ollut maailmanlaajuisestikin haasteita, ja kirkkaasti suosituinta Sony Playstation PS5 -konsolia asiakkaat ovat joutuneet odottamaan jopa kuukausia. Osassa pelikonsoleita on kuitenkin ollut parempi tilanne, Valkama mainitsee.

Joka toisella suomalaisella on älytelevisio

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Elisan myydyimpien televisioiden kärkipaikan valloitti Samsung TU7005 4K UHD -mallillaan useammassa tuumakoossa. ‒ Samsung ja LG hallitsevat tällä hetkellä suosituimpien televisioiden listaa, Ville Valkama toteaa.

Suomalaiset päivittävät televisioitaan kohtuullisen nopeassa tahdissa: Elisan tuoreen tutkimuksen* mukaan jo joka toisella suomalaisella on käytössään nettiin yhdistetty älytelevisio, ja puolet käytössä olevista älytelevisioista on alle kolme vuotta vanhoja.

‒ Älytelevisiot ovat usein ensimmäisiä hankittavia älykodin elementtejä, ja niiden käyttö on nykyään jo melko monipuolista. Varsinkin alle vuoden vanhoissa älytelevisioissa suoratoistosovellukset ovat paljon käytössä: 82 prosenttia äly-tv:n omistajista käyttää niitä päivittäin tai viikoittain. Nuoremmat ikäryhmät hyödyntävät niitä myös muuten. Joka toinen alle 26-vuotias kuuntelee musiikkia älytelevisiosta ja kolmannes käyttää niitä tiedonetsintään netistä vähintään viikoittain, Valkama kertoo.

Kodin verkko kannattaa päivittää, jotta kaista riittää

Kun nettiin kytkettävien laitteiden määrä lisääntyy, nettiyhteyden riittävyys voi muodostua ongelmaksi.

‒ Laitteita saattaa tulla kotiin huomaamatta lisää niin, että netti onkin yhtäkkiä tukossa. Kodin wifi-verkko on silloin hyvä päivittää ajan tasalle ja tarkistaa, että se kantaa kaikkiin huoneisiin. Oikeanlainen ratkaisu kuhunkin tilanteeseen riippuu asiakkaan tarpeista, kuten käytettävien laitteiden määrästä, Valkama muistuttaa.

‒ Varsinkin, jos halutaan nauttia laadukkaasta liikkuvasta 4K-kuvasta tai pelata verkossa, nopean ja viiveettömän netin merkitys korostuu. Tällöin tarvitaan 5G-yhteyksiä, joita on saatavilla jo hyvinkin kattavasti: 2,5 miljoonaa suomalaista asuu Elisan 5G-verkon kuuluvuusalueella yli 80 paikkakunnalla. Näemme, että suomalaiset ovat paraikaa siirtymässä vauhdilla 5G-aikaan, Valkama summaa.

* Elisan Näin Suomi viihtyy -tutkimuksen toteutti Prior Konsultointi 28.12.2020‒6.1.2021. Kyselyn kohderyhmänä olivat 15–75-vuotiaat suomalaiset internetin käyttäjät ja siihen vastasi 1307 henkeä. 

Elisan myydyimmät televisiot tammi‒maaliskuu 2021

  1. Samsung 55” 4K UHD (TU7005)
  2. Samsung 65” 4K UHD (TU7005)
  3. Samsung 43” 4K UHD (TU7005)
  4. Samsung 75” 4K QLED (QE75Q60)
  5. LG 65” 4K OLED (65CX6LA)
  6. LG 50” 4K UHD (50UN73006)
  7. Samsung 32” 4K UHD (T4305)
  8. Samsung 65” 4K QLED (QE65Q70)
  9. LG 55” 4K OLED (55CX6LA)
  10. Samsung 55” 4K QLED (QE55Q70)

Elisan myydyimmät pelikonsolit tammi‒maaliskuu 2021

  1. Sony Playstation 5
  2. Nintendo Switch
  3. Microsoft Xbox Series X
  4. Sony Playstation 5 Digital
  5. Microsoft Xbox Series S


Elisan missio on digitalisaatiolla kestävä tulevaisuus. Olemme tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden sekä teknologioiden edelläkävijä. Tarjoamme vastuullisia ja kestäviä ratkaisuita yli 2,8 miljoonalle kuluttaja-, yritys- ja julkishallinnon asiakkaallemme päämarkkina-alueellamme Suomessa ja Virossa, sekä kansainvälisesti yli 100 maassa. Suomessa Elisa on tietoliikennepalveluiden markkinajohtaja, kansainvälisesti yhteistyökumppaneitamme ovat mm. Vodafone ja Tele2. Elisan osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä, liikevaihto 2020 oli 1,89 miljardia euroa ja henkilöstöä yli 5 000. Elisa on hiilineutraali yhtiö. Seuraa matkaamme: elisa.fi, Facebook @elisasuomi, Twitter @ElisaOyj