Tutkimus digitaidoista: 60 % suomalaisista auttaa vanhempiaan perusdigiasioissa vähintään vuosittain
Elisan tuoreen tutkimuksen* mukaan enemmistö (60 %) suomalaisista auttaa vanhempiaan perusdigitaidoissa, kuten useimmiten puhelimen, tietokoneen tai TV:n käytössä vähintään muutamia kertoja vuodessa. Reilulle neljäsosalle suomalaisista (28 %) iäkkään läheisen digipalveluiden käyttö on huolenaihe arkisen selviytymisen näkökulmasta. Toisaalta vain noin kolmannes (34 %) yli 75-vuotiaista on huolissaan omista digitaidoistaan.
Elisan älykkään elämän liiketoiminnasta vastaava johtaja Olli-Pekka Nokkosen mukaan kyse on yhteiskunnallisesti merkittävästä asiasta:
‒ Moni arkinen asia hoidetaan nykyisin perus-digilaitteilla, joten on tärkeää, että jokainen suomalainen osaa käyttää niitä. Markkinoilla on tarjolla jo jonkin verran erilaisille käyttäjäryhmille optimoituja laitteita, kuten helppokäyttöisiä tabletteja tai puhelimia. Toisaalta erilaisia tarpeita on kasvavissa määrin, ja kuluttajien tietämys digilaitteista voi olla puutteellista.
Puolet vanhempiaan digiasioissa auttavista (49 %) kertoi kyselyssä auttavansa vanhempaansa puhelimen sovellusten päivittämisessä.
‒ Esimerkiksi sovellus voi lakata toimimasta tai ilmoittaa päivitystarpeesta avattaessa. Sovelluksen päivittäminen on yleensä ensimmäinen keino saada laitteet toimimaan, kuvaa Nokkonen.
Noin joka kolmas alle 40-vuotias vanhempiaan digiasioissa auttavista kertoo avustavansa suoratoistopalveluiden käytössä.
‒ Suoratoistopalveluiden käytöstä on tullut niin yleistä, että niiden käyttöäkin voidaan pitää perustaitona. Palvelun avaaminen voi olla monelle haastavaa vaikka sen takia, että sitä halutaan katsoa televisiosta. Tällöin saatetaan tarvita apua esimerkiksi lisälaitteiden asennukseen tai älytelevision käyttöön, avaa Nokkonen.
Nokkosen mukaan:
‒ Joka neljäs (25 %) vanhempiaan digiasioissa auttavista vastaajista auttaa vanhempaansa laskujen maksamisessa.
Elisalla etsitään ratkaisuja yhteiskunnallisiin ongelmiin kuluttajien digipalveluista ja -laitteista
Elisa haluaa osallistua digiongelmien ratkaisuun. Elisa on esimerkiksi järjestänyt digitaitokoulun senioreille, ja nyt ikääntyneille ja heidän läheisilleen kehitetään konkreettisia ratkaisuja yhdessä eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Tämä on osa Elisan työtä missionsa eteen ‒ digitalisaatiolla halutaan mahdollistaa kestävä tulevaisuus, jossa mahdollisimman moni pysyy mukana ja saa apua arjen haasteisiin digitaalisista palveluista ja laitteista.
‒ Lähes puolet iäkkäitä läheisiä omaavista suomalaisista (42 %) on huolissaan läheisen fyysisestä turvallisuudesta, esimerkiksi kaatumisista. Toisaalta yksinasuvien senioreiden pärjääminen kotona on lähes joka kolmannen omaisen (30 %) huoli. Näihin seikkoihin pyrimme parhaillaan kehittämään helppokäyttöisiä ratkaisuja sekä senioreille että heidän läheisilleen, Nokkonen paljastaa.
Elisan asiakaspalvelusta ikääntyneet kysyvät eniten näitä kolmea kysymystä
Elisan asiakaspalveluun tulevat kysymykset liittyen ikääntyneiden digipalveluiden käyttöön eivät ole olennaisesti muuttuneet viime vuosina. Suurin osa kysymyksistä koskee digilaitteiden niin sanottua peruskäyttöä. Eniten kyselyitä tulee: 1) puhelimen näytön yllättävästä pimentymisestä, 2) PUK-koodista sekä 3) nettiyhteyden toimimattomuudesta.
Elisan tämän hetken myydyimmät digilaitteet yli 65-vuotiaille:
TOP 10 Elisan myydyimmät puhelimet yli 65-vuotiaille
1. Samsung Galaxy A22 5G
2. Samsung Galaxy A52s 5G
3. Samsung Galaxy A32 5G
4. Xiaomi Redmi Note 10 5G
5. Nokia 105 peruspuhelin
6. OnePlus Nord 2 5G
7. Doro 1362 senioripuhelin
8. Doro 6041 senioripuhelin
9. Samsung Galaxy A02s
10. Samsung Galaxy A13
TOP 10 Elisan myydyimmät digikellot yli 65-vuotiaille
1. Huawei Band
2. Huawei Watch GT2
3. Samsung Galaxy Watch4
4. Huawei Watch Fit
5. Apple Watch Series 7
6. Polar Vantage M2
7. Spacetalk Adventurer
8. Polar Ignite 3
9. Apple Watch SE
10. Huawei Watch GT
TOP 10 Elisan myydyimmät tabletit yli 65-vuotiaille
1. Lenovo Tab M10 HD LTE
2. Samsung Galaxy Tab A8 LTE
3. Apple iPad 10.2” 2021 Wifi
4. Nokia T20 LTE
5. Apple iPad 10.2 2021 Wifi+Cellular
6. Samsung Galaxy Tab A8 WiFi
7. Samsung Galaxy Tab A7 lite LTE
8. Lenovo Tab M10 Plus LTE
9. Lenovo Tab P11 Plus LTE
10. Lenovo Tab P11 5G
*=Tutkimus toteutettiin YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa sähköisenä kyselynä, ja sen kokonaisvastaajamäärä oli 1017. Tiedonkeruuaika oli 27.7.-31.7.2022. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on keskimäärin noin ±3 %-yksikköä. Tutkimuksen tilasi Elisa Oyj.
Elisan muut ajankohtaiset digitutkimukset:
Tiedote 11.7.22: Tutkimus haitallisista nettisisällöistä ja kellopuhelimesta >>
Elisan missio on digitalisaatiolla kestävä tulevaisuus. Olemme tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden sekä 5G:n edelläkävijä. Tarjoamme vastuullisia ja kestäviä ratkaisuita yli 2,8 miljoonalle kuluttaja-, yritys- ja julkishallinnon asiakkaallemme päämarkkina-alueellamme Suomessa ja Virossa, sekä kansainvälisesti yli 100 maassa. Suomessa Elisa on tietoliikennepalveluiden markkinajohtaja, kansainvälisesti yhteistyökumppaneitamme ovat mm. Vodafone ja Tele2. Elisan osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä. Liikevaihto 2021 oli 2 miljardia euroa ja henkilöstöä 5 300 yli 20 maassa. Elisa on hiilineutraali yhtiö. elisa.fi