Tutkimus: Suurin osa suomalaisista lapsiperheistä asettaa rajat lasten tv:n katselulle
Suomalaiset lapsiperheet ovat maksullisten suoratoistopalveluiden suurkuluttajia, selviää Elisan tutkimuksesta. Eniten 2-15-vuotiaiden lasten kotitalouksissa katsotaan toiminta ja seikkailu -elokuvia (75 % viikoittain), draamasarjoja (67 %) ja koko perheen elokuvia (65 %). Television sisältöjen katselun rajojen asettamisessa on kuitenkin epäkohtia, kertovat tutkimustulokset.
Lähes kaikista (92 %) 2-15-vuotiaiden lasten perheistä löytyy nykyisin maksullinen suoratoistopalvelu, kun koko suomalaisten otannassa niitä on 72 prosentissa kotitalouksia.
Tällaiset ovat suomalaislasten rajat ohjelmien katselussa
2-6 vuotiaiden lasten tv:n katselu on joka toisessa suomalaisperheessä rajoitettu maksimissaan tuntiin. Näin kertoo 46 prosenttia suomalaisvanhemmista Elisan tutkimuksessa. Kuitenkin lähes joka kuudes kyseiseen ikäryhmään kuuluva lapsi saa katsoa kahdesta viiteen tuntia tv:tä päivässä. Kahdeksan prosenttia vanhemmista ei puolestaan rajoita pienen lapsen tv:n katseluaikaa.
Lasten tv:n katselua rajoitetaan ylipäätään sitä vähemmän mitä vanhempi lapsi on.
Kaikki vanhemmat eivät myöskään ole varmoja siitä, mitä ohjelmia 2-6-vuotias lapsi katsoo. 80 prosenttia kuitenkin kertoo varmistavansa itse sisällön sopivuuden ennen kuin sen näyttää lapselle.
– Samalla kun digitalisaatio mahdollistaa ja monipuolistaa vapaa-aikaamme ja esimerkiksi tv-sisältöjen katselua, lisääntyy myös yksilön vastuu käytön hallinnasta, kun ohjelman sisällön sopivuutta ei enää ole arvioitu sen lähetysajan näkökulmasta. Vanhemman vastuu on huolehtia, että lapsen katsomat ohjelmat on merkitty kaikille sallitulla S-ikärajamerkillä, eivätkä ole haitallisia lapselle, sanoo Elisan älykkään elämän liiketoimintajohtaja Laura Puusaari.
– Tutkimuksemme mukaan 67 prosenttia kertoo rajoittavansa 2-6-vuotiaan ohjelmien katselua suoratoistopalvelun profiilien avulla. Tämä on siis vielä jokseenkin alihyödynnetty ominaisuus, jatkaa Puusaari.
7-10 vuotiaille lapsille vanhemmat asettavat yleensä katselurajaksi korkeintaan kaksi tuntia. Näin kertoo 60 prosenttia vastaajista. Tässä ikäryhmässä vanhemmista 14 prosenttia antaisi lapsen katsoa ohjelmia rajattoman ajan. Seitsemällä prosentilla ei ole varmuutta, mitä ohjelmia tämän ikäinen lapsi katsoo. Edelleen 67 prosenttia kertoo kuitenkin varmistavansa itse tämän ikäisen lapsen katsoman ohjelman sisällön sopivuuden etukäteen.
11-15-vuotiaiden lasten rajat tv:n katselun suhteen ovat vaihtelevampia, mutta enemmistö (56 %) rajoittaa katselun maksimissaan 3 tuntiin. Rajat puuttuvat kuitenkin joka kolmannelta 11-15-vuotiaalta tv:n katseluajan suhteen (35 %). Tässä ikäryhmässä jo viidesosa (19 %) on epätietoinen lapsen katsomista ohjelmista, ja reilu kolmannes (35 %) varmistaa etukäteen lapsen katsoman ohjelman sisällön sopivuuden.
– Valtaosa lasten vanhemmista pitää huolta siitä, että 2-10-vuotiaan lapsen katsomat sisällöt ovat hänelle sopivia, mutta kontrolli vähenee selvästi yli 10-vuotiaiden lasten kohdalla, summaa Elisan Puusaari.
TOP 5: 2-15-vuotiaiden lasten perheissä viikoittain katsotut ohjelmat
- Tv-sarjat 78 %
- Lastenohjelmat 63 %
- Elokuvat 61 %
- Uutiset ja ajankohtaisohjelmat 60 %
*=Tutkimuksen toteutti Elisa Oyj:n toimeksiannosta Prior Konsultointi Oy CINT Ab:n hallinnoimilla nettipaneeleilla 25.-26.11.2022. Tutkimuksen kokonaisvastaajamäärä on 1340 vastaajaa. Aikuisia, joilla on 2-15-vuotiaita lapsia oli vastaajissa 225 ja heiltä saatiin 317 vastausta, jotka koskivat heidän eri ikäisten lastensa tv-katselua.
Elisan missio on digitalisaatiolla kestävä tulevaisuus. Olemme tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden sekä 5G:n edelläkävijä. Tarjoamme vastuullisia ja kestäviä ratkaisuita yli 2,8 miljoonalle kuluttaja-, yritys- ja julkishallinnon asiakkaallemme päämarkkina-alueellamme Suomessa ja Virossa, sekä kansainvälisesti yli 100 maassa. Suomessa Elisa on tietoliikennepalveluiden markkinajohtaja, kansainvälisesti yhteistyökumppaneitamme ovat mm. Vodafone ja Tele2. Elisan osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä. Liikevaihto 2022 oli 2,1 miljardia euroa ja henkilöstöä 5 600 yli 20 maassa. Elisa on hiilineutraali yhtiö. elisa.fi