Digitaalisten sisältöjen markkinat Suomessa

Median seurantaan käytetty aika kasvaa

15 - 74-vuotiaat suomalaiset käyttävät median seurantaan aikaa keskimäärin 7 tuntia 57 minuuttia päivässä. Mediapäivä piteni 20 minuuttia edellisvuodesta.

Eniten aikaa käytetään television, radion ja sanomalehtien parissa, selviää Kantar TNS:n tekemässä tutkimuksessa.

Median seurantaan käytetyn ajan jakauma prosentteina, tammi-kesäkuussa 2017

Joukkoviestintämarkkinoiden arvo

Joukkoviestintämarkkinoiden arvo Suomessa vuonna 2016 oli yhteensä 3 804 miljoonaa euroa, kasvua edellisestä vuodesta oli 1,2 prosenttia.

Kustannustoiminnan (sisältää myös sähköiset kirjat ja lehdet) osuus oli noin 55 prosenttia. Sähköisen viestinnän osuus oli noin 39 prosenttia. Tästä television osuus oli noin kolme neljäsosaa, internetmainonnan osuus vähän alle neljäsosa ja radion osuus muutama prosentti. Tallenneviestinnän (äänitteet, videot, elokuvateatterit) osuus joukkoviestintämarkkinasta oli noin kuusi prosenttia. (Tilastokeskus).

Televisiota katselevat lähes kaikki

Finnpanelin mukaan suomalaiset käyttivät television katseluun päivittäin aikaa keskimäärin 2 tuntia 52 minuuttia vuonna 2016. Tämän vuoden tammi-lokakuun välisenä aikana television katseluun käytetty aika oli hieman laskenut: televisiota katseltiin 2 tuntia 46 min päivässä. Eniten viime vuonna televisiota katsoivat yli 65-vuotiaat, 4 tuntia 52 minuuttia, vähiten 10-24-vuotiaat, 53 minuuttia. 91 prosenttia väestöstä katseli televisiota viikoittain.

Viestintäviraston kuluttajatutkimuksen mukaan 44 prosenttia suomalaisista katsoi televisiota antenniverkon kautta ja 43 prosenttia kaapeliverkon kautta keväällä 2017. IPTV-liittymän kautta televisiota katsoi yhdeksän prosenttia ja satelliittivastaanoton kautta viisi prosenttia. Kahdeksan prosenttia ei katsonut televisiota lainkaan ja neljä prosenttia ei osannut sanoa vastaanottotapaa.

Kaapeli- ja iptv-verkon liittymien määrän kehitys Suomessa

Tämän vuoden kesäkuussa kaapeli-tv-verkon liittymiä oli 1 624 000, määrä kasvoi 3,2 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.  IPTV-liittymiä oli 419 000. Niiden määrä kasvoi noin seitsemän prosenttia (Viestintäviraston operaattoreilta keräämä tieto).

Tilastokeskuksen kuluttajabarometrin mukaan 15 – 84-vuotiaiden kotitalouksista 18,3 prosentilla oli IPTV-liittymä.

Maksuttomista internet-palveluista tv-yhtiöiden netti-tv-palveluita (esimerkiksi Yle Areena) katsoi 72 prosenttia ja muita videopalveluita (esimerkiksi YouTube) 57 prosenttia. Maksullisista internet-tv-palveluista tv-yhtiöiden netti-tv-palveluita (esimerkiksi Ruutu+, Katsomo Total Sport) tilasi yhdeksän prosenttia ja muita maksullisia tilausvideopalveluita (esimerkiksi Netflix, HBO) tilasi 30 prosenttia. 65 prosenttia ei tilannut mitään maksullisista internet-tv-palveluista. (Viestintävirasto)

Maksullisia tv-kanavia tilaavien määrä, prosenttia tv-talouksista (ei sisällä Netflixin kaltaisia videopalveluita)

Finnpanelin mukaan vuonna 2016 maksullisia tv-kanavia tilasi 25 prosenttia tv-talouksista. Maksullisia tv-sisältöjä (edellisten lisäksi myös Netflixin tyyppiset videopalvelut) tilasi 37 prosenttia tv-talouksista.

Maksukanavien osuus koko tv-katselusta vuonna 2016 oli noin seitsemän prosenttia. Eniten maksukanavia katsoivat 4 - 9-vuotiaat, 17 prosenttia koko tv-katselusta ja vähiten yli 65-vuotiaat, viisi prosenttia koko tv-katselusta. (Finnpanel)

Musiikki sähköistyy edelleen

IFPI:n ja Teoston musiikin kuuntelusta tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät rahaa musiikin kuunteluun noin sata euroa vuodessa. Keskittynyttä musiikin kuuntelua oli 15 minuuttia päivässä ja musiikin taustakuuntelua noin yksi tunti päivässä.

Tärkein musiikin kuuntelulaite oli autossa oleva radiosoitin. Autoradiosta musiikkia kuunteli 65 prosenttia vastaajista. Toiseksi tärkein oli puhelin, sen osuus musiikin kuuntelusta oli 36 prosenttia.

Musiikin myynti Suomessa

Äänitemyynnin kokonaisarvo vuonna 2016 oli noin 37 miljoonaa euroa. Kasvua edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta oli lähes kaksi prosenttia. Digitaalisen musiikin osuus oli 75 prosenttia. Sen myynti kasvoi lähes 21 prosenttia edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta. Fyysisten äänitteiden myynti laski 31 prosenttia, ja sen osuus äänitteiden kokonaismyynnistä oli 25 prosenttia. (IFPI Finland)

e-kirjat yleistyvät pikkuhiljaa, sanomalehtiä luetaan edelleen eniten printtilehtinä

Suomessa myytiin vuonna 2016 sähköisiä julkaisuja (sisältää ladattavat sähkökirjat, äänikirjat, digitallenteet ja on-line julkaisut) noin 24 miljoonalla eurolla. Niiden myynti kasvoi edellisestä vuodesta 22 prosenttia. Osuus koko kirjamyynnistä oli lähes kymmenen prosenttia. Varsinaisia e-kirjoja (ladattavat sähkökirjat) myytiin noin viidellä miljoonalla eurolla, ja kasvua edellisestä vuodesta oli yli 200 prosenttia.  e-kirjojen osuus kirjojen euromääräisestä kirjamyynnistä oli 2,1 prosenttia.  (Suomen Kustannusyhdistys)

Kirjamyynti Suomessa

Suomen Kustannusyhdistyksen tilastot käsittävät noin 75 prosenttia markkinoista.

Sanomalehtien printtilevikin määrä vuonna 2016 laski noin kuusi prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Digitaalisen levikin määrä kasvoi 31 prosenttia. Sanomalehtien kokonaislevikki laski kaksi prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Sanomalehtien kokonaislevikistä suurin osa (52 prosenttia) oli sekä painetun- että digilehden sisältäviä yhdistelmiä. Pelkkien digilehtien osuus levikistä oli 12 prosenttia ja printtilehtien osuus 36 prosenttia. (Tiedote, MediaAuditFinland).

Sanomalehtiä luetaan edelleen eniten painettuina lehtinä. Keväällä 2017 tehdyn viimeisimmän tutkimuksen mukaan matkapuhelimella sanomalehtiä lukevien määrä on noussut edellisestä vuodesta kaksi prosenttiyksikköä. Kaikissa muissa lehtienlukutavoissa on tapahtunut laskua. Painettujen lehtien lukeminen on edelliseen vuoteen verrattuna laskenut kaksi prosenttiyksikköä. Lehtien luku tietokoneella on laskenut neljä ja tabletilla kolme prosenttiyksikköä. (Kansallinen mediatutkimus)

Sanomalehtien lukeminen viikoittain, prosenttia vastaajista

Silja Kärpänniemi on FiComin tietoasiantuntija.

Seuraa Siljaa Twitterissä: https://twitter.com/skarpanniemi