Kuluttajat ostavat yhä useammin verkkokaupoista
Valtaosa suomalaisista (80 %) on joskus tehnyt ostoksia verkkokaupasta. Viimeisen 12 kuukauden aikana verkkokauppaostoksilla oli käynyt 73 % 16–89-vuotiaista suomalaisista. Tilastokeskus julkaisi loppuvuodesta 2021 uusimman väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttöä kuvaavan tutkimuksensa, jossa selvitettiin myös verkkokaupan käyttöä.
Aktiivisimpia verkkokaupan käyttäjiä ovat 16–34-vuotiaat, joista yli 90 % oli tehnyt verkkokauppaostoksia viimeisen 12 kuukauden aikana. Sen sijaan yli 75-vuotiaista suomalaisista verkkokauppaa oli käyttänyt vain 18 %.

EU-maissa keskimäärin 66 % 16–74-vuotiaista oli tehnyt verkko-ostoksia viimeisen 12 kuukauden aikana. EU-maista eniten verkko-ostoksia tehtiin Tanskassa, jossa 91 % oli ostanut tavaroita tai palveluita viimeisen vuoden aikana. Suomessa verkko-ostoksia tehtiin EU-maista kuudenneksi eniten.
Vaatteet suosituin tuoteryhmä
Tilastokeskuksen tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä suomalaiset olivat verkkokaupasta ostaneet viimeisen kolmen kuukauden aikana.
Koronapandemia on vaikuttanut verkkokauppaan siten, että palveluiden kysyntä on heikentynyt ja tavaroiden ostaminen kasvanut. Verkkokaupan suosituimmat tuoteryhmät vuonna 2021 olivat vaatteet, kengät ja asusteet (31 %), rahapelit (26 %), ravintoloiden ruoka-annokset kotiin kuljetettuina (23 %), elokuvien ja tv-sarjojen katsominen tai lataaminen verkosta (22 %) sekä musiikin kuuntelu verkosta (20 %).

Kuluttajista 49 % käytti vähintään 100 euroa verkkokauppaostoksiinsa viimeisen kolmen kuukauden aikana. Reilu viidennes (21 %) kulutti ostoksiin vähintään 500 euroa.
Verkkokauppa reilulla viidenneksellä yrityksistä EU:ssa
Eurostatin tuoreen tilaston perusteella EU:ssa keskimäärin 22 % yrityksistä kävi sähköistä kauppaa vuonna 2021. Tarkastelussa on mukana vähintään 10 henkilöä työllistävät yritykset kaikilta muilta paitsi rahoitussektorilta. Irlannissa sähköistä kauppaa käyvien yritysten osuus oli suurin, 40 %. Suomessa sähköistä kauppaa käyvien yritysten osuus oli 29 %.

Verkkokauppaa käyvien yritysten osuus on pysynyt samalla tasolla viimeiset vuodet. Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan Suomessa verkkokauppa oli vuonna 2020 useimmin majoitus- ja ravitsemistoiminnan (55 %) ja vähittäiskaupan (53 %) toimijoilla. Myös tukkukaupan (41 %) sekä informaation ja viestinnän (34 %) toimijat myivät tuotteita tai palveluita verkkokaupassa selvästi muita toimialoja useammin.