Mobiilivarmenteella tunnistaudut verkossa helposti ja turvallisesti
Puhelimella käytettävä Mobiilivarmenne on oivallinen vaihtoehto, kun kirjaudut turvallisesti sähköisiin palveluihin. Luotettava ja nopea mobiilitunnistus vastaa digitalisoituneen yhteiskunnan tarpeisiin ja suojaa käyttäjäänsä tehokkaasti henkilötietojen kalastelulta.
Monet julkiset palvelut, esim. Kelan ja verottajan verkkopalvelut, edellyttävät vahvaa sähköistä tunnistautumista. Nykyisten tietoturvauhkien maailmassa on hyvä, jos käytössä on useampia tunnistautumiskeinoja. Jos esimerkiksi omaan pankkiin on tehty palvelunestohyökkäys, pääsee viranomaisten kanssa silti asioimaan Mobiilivarmenteen avulla.
Mobiilivarmenteen keskeinen hyöty onkin luotettavuus. Se käyttää kaksivaiheista tunnistusta: pelkkä salasana ei riitä, vaan kirjautumisen vahvistamiseen tarvitaan lisäksi fyysistä laitetta, omaa puhelinta. Mobiilivarmenteella voi tunnistautua lukuisiin, niin julkisiin kuin yksityisiinkin, sähköisiin palveluihin.
Suomessa käytettävät sähköisen tunnistautumisen välineet turvallisuudeltaan korkeatasoisia
Kuten liikenne- ja viestintävirasto Traficom kertoo tiedotteessaan, Suomessa vahva sähköinen tunnistaminen ja rekisteröidyt tunnistuspalvelut ovat tarkasti säänneltyjä ja valvottuja. Turvallisuudeltaan ne ovat kansainvälisestikin kärkiluokkaa.
Traficom päivitti viime keväänä määräyksiään, joita sovelletaan mm. tunnistuspalvelujen tietoturvavaatimusten arviointiin. Määräykset koskevat myös Mobiilivarmennetta. Määräysten tavoitteena on edistää vahvojen sähköisten tunnistuspalveluiden tietoturvallisuutta ja siinä on säännelty mm. siitä, että tunnistuspalvelun tarjoaja käsittelee palvelun käyttäjien henkilötietoja tietoturvallisesti.
Rekisteröityjen tunnistuspalvelujen tarjoajilta edellytetään myös, että ne arvioivat palvelunsa turvallisuuden säännöllisesti, vähintään kerran kahdessa vuodessa.
Sähköisen asioinnin ja Mobiilivarmenteen suosio kasvussa
Suomalaisten kiinnostus sähköisten palveluiden käyttöön on lisääntynyt nopeasti. Suomen julkisen hallinnon palvelut ja asiointikanavat yhteen kokoavassa Suomi.fi-palvelussa tehtiin viime vuonna yli 200 miljoonaa tunnistusta, kun v. 2020 tunnistuksia tehtiin noin 155 miljoonaa ja vuotta aiemmin vain n. 112 miljoonaa. Tämän vuoden elokuun loppuun mennessä tunnistustapahtumia on ollut jo 140 miljoonaa. Suomi.fi edellyttää käyttäjiltään vahvaa sähköistä tunnistamista. Vahvan tunnistamisen välineitä ovat verkkopankkitunnukset, Väestörekisterikeskuksen kansalaisvarmenne sekä DNA:n, Elisan ja Telian tarjoama Mobiilivarmenne.
Suurin osa Suomi.fi-verkkopalvelun tunnistautumisista tehdään edelleen verkkopankkitunnuksilla. Mobiilivarmenteen käyttö on kuitenkin lisääntynyt: tänä vuonna kaikista Suomi.fi-kirjautumisista pankkitunnuksien osuus on ollut 89,7 % ja Mobiilivarmenteen osuus 8,3 %.
Lähde: suomi.fi-palveluhallinta
Miten saan Mobiilivarmenteen käyttööni?
Mobiilivarmenteen saa helpoiten käyttöön osoitteesta www.mobiilivarmenne.fi. Voit tilata Mobiilivarmenteen verkossa omalta operaattoriltasi. Mobiilivarmenteen voit hankkia myös operaattorin palvelupisteessä, jonne tarvitset mukaan virallisen henkilöllisyystodistuksesi.
Miten ja missä Mobiilivarmenne toimii?
Kun menet verkossa esimerkiksi katsomaan terveystietojasi (kanta.fi) tai tilaamaan uuden verokortin (vero.fi), täytyy palveluun ensin kirjautua. Yksi sivustojen tarjoamista kirjautumisvaihtoehdoista on Mobiilivarmenne, jonka logoa klikkaamalla pääset kertomaan puhelinnumerosi, johon tunnistautumispyyntö lähetetään. Pyynnön tultua hyväksyt sen ja näppäilet puhelimeesi Mobiilivarmenteen tilauksen yhteydessä itse määrittelemäsi salasanan – ja pääset jatkamaan omien tietojesi tarkastelua tai vaikkapa ilmoittautumaan kaupungin liikuntapalveluihin.
Käsittele ja käytä Mobiilivarmennettasi huolellisesti
- Älä koskaan luovuta Mobiilivarmenne-tunnuksiasi kenellekään toiselle.
- Pidä matkapuhelimesi näppäimet lukittuna, kun et käytä sitä.
- Varmista, että laitteessasi on viimeisimmät päivitykset asennettuina.