Sähköisen tunnistamisen markkinasta aidosti avoin
Luotettavan sähköisen tunnistamisen edistäminen on elintärkeää digiyhteiskunnan kehitykselle. Sähköisen asioinnin kasvu edellyttää, että sekä tunnistaminen että tunnistautuminen verkossa on helppoa, luotettavaa ja kohtuuhintaista.
Sähköinen tunnistaminen Suomessa on edelleen lapsenkengissä. Valtio ei ole kyennyt rakentamaan kansalaisille toimivaa tunnistusjärjestelmää, ja pankit ovat keskittyneet omien asiakkaidensa palveluun myös tunnistautumisessa. Toimijoiden yhteiseen luottamusverkostoon perustuva kansallinen tunnistamisratkaisu ei sekään ole ottanut tulta alleen.
Finanssiala ry:n Teija Kaarlelan mukaan (HS Mielipide 5.12.) kyse on siitä, että kuluttajat eivät ole tarttuneet uusiin ratkaisuihin. Totuus on, että markkina ei tällä hetkellä toimi. Hallitus onkin esittänyt vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä luottamuspalveluista annetun lain muuttamista. Tavoitteena on lisätä paitsi palvelujen tarjontaa ja sen myötä sähköisen tunnistamisen yleistymistä, myös palvelutarjoajien keskinäisen hinnoittelun kohtuullistamista.
Kilpailu on avain toimivaan sähköisen tunnistamisen markkinaan, mutta suunnan määrätietoista luotsaamista tarvitaan. Nyt esitetty lakimuutos pyrkii ilahduttavasti edistämään tunnistusmarkkinan avautumista.
Palveluntarjoajat käyttävät tällä hetkellä omia, käyttäjätunnukseen ja salasanaan perustuvia tunnistustapojaan. On kaikkien etu, että käyttäjät voivat entistä helpommin valita yhden tarpeisiinsa sopivan tavan tunnistautua ja käyttää sitä laajasti eri palveluissa. Helppokäyttöisten ja kaikkia käyttäjiä – myös mm. ulkomaalaisia ja alaikäisiä – palvelevien tunnistusjärjestelmien markkinoille tuominen pitää tehdä aidosti mahdolliseksi.