Det främsta syftet med registret är att göra det möjligt att tillhandahålla service till medlemsföreningarna och deras företrädare. Syftet med de personuppgifter som samlats in om intressenterna är att möjliggöra befogad kontakt och interaktion.
Medlemsföreningarna och deras företrädare har som en del av sitt medlemskap rätt att delta i organisationens verksamhet och få information om organisationens intressebevakning och kommunikation (nyhetsbrev, intressentbrev) samt organisationens övriga verksamhet (inkl. utbildningar, evenemang, ställningstaganden, enkäter).
Registret används också för att organisera och marknadsföra de evenemang, seminarier och utbildningar som FiCom ordnar.
Den rättsliga grunden till behandlingen av personuppgifter är medlemskap i FiCom eller annat berättigat intresse som bygger på en saklig anknytning mellan partnerna, samtycke eller genomförande av ett avtal.
Vi samlar in personuppgifter om intressenter såsom tjänstemän, medierepresentanter, politiker och andra samarbetspartner. Sådana uppgifter används för kommunikation med intressenter (t.ex. nyhetsbrev) samt för att skicka evenemangspecifika inbjudningar.
Vi samlar in uppgifter från den registrerade själv, tidigare deltagande i motsvarande evenemang, offentliga källor såsom nyheter, organisationers webbplatser samt fackpublikationer. Vi behandlar kontaktuppgifter och information om personens position i organisationen.
Uppgifter som behandlas är personers kontaktuppgifter och yrkestitlar, och i samband med ordnande av evenemang betalningsuppgifter och eventuella dietbegränsningar.
När webbplatsen används får vi uppgifter om den IP-adress som använts, den webbläsare som använts vid besöket samt den typ av enhet som använts (mobil/dator). Uppgifterna används för att förbättra webbplatsens funktion, öka antalet besök och följa med i vilken grad innehållet på webbplatsen väcker intresse. Uppgifterna behandlas statistiskt och kopplas inte till enskilda användare.