Digilehdet

Viimeksi päivitetty 13.01.2022: Sanoma- ja aikakauslehtien lukeminen Suomessa, Iän vaikutus lehtien lukemistapaan 2021

Lehtien myynti

Lehtien lukeminen


Lehtien myynti

Sanomalehtien myynti

Painettujen ja sähköisten lehtien osuudet nettomyynnistä

Tilastokeskuksen joukkoviestintätilaston mukaan sanomalehtien kuluttaja- ja mediamyyntitulot vuonna 2020 olivat yhteensä 751 miljoonaa euroa. Painettujen lehtien osuus oli 79 % ja digilehtien osuus 21 %.

Sanomalehtien myynnin kehitys

Sanomalehtien myynti yhteensä vuonna 2020 laski 7,9 % edellisestä vuodesta. Painettujen lehtien myynti laski 12,1 % ja digilehtien myynti kasvoi 11,4 % edellisestä vuodesta.

Lähteet: Joukkoviestintätilaston taulukkopalvelu, Tilastokeskus


Lehtien lukeminen

Sanomalehtiä viikoittain lukee painettuna 62 % 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista ja digitaalisena sanomalehtisisältöjä lukee 80 %.

Aikakauslehtiä viikoittain lukee painettuna 48 % 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista ja digitaalisena 45 %.

Sanoma- ja aikakauslehtien lukeminen Suomessa

Ikä vaikuttaa lukemistavan valintaan. 15–64-vuotiaat lukevat useammin digitaalista sanomalehteä kuin painettua sanomalehteä. Sen sijaan yli 65-vuotiaat lukevat selvästi useammin painettua kuin digitaalista sanomalehteä.

Aikakauslehdissä muutos tapahtuu 45-vuodesta ylöspäin, tällöin painettua aikakauslehteä luetaan enemmän kuin digitaalista.

Iän vaikutus lehtien lukemistapaan 2021

Lähde: Kansallinen mediatutkimus, MediaAuditFinland Oy


Verkkolehtien tai televisioyhtiöiden uutissivujen lukeminen

Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksessa selvitetään verkkolehtien tai televisioyhtiöiden uutissivujen lukemista. Vastaajista 85 % on kyselyä edeltäneiden kolme kuukauden aikana lukenut joko verkkolehtiä tai televisioyhtiöiden uutissivustoja tai molempia.

Verkkolehtien tai televisioyhtiöiden uutissivujen lukeminen ikäryhmittäin 2021

Lähde: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2021, Tilastokeskus

Riikka Vaaja, tietoasiantuntija, FiCom ry

Kategoria