Digitaalisen median seuranta ja markkinat

Viimeksi päivitetty 10.02.2022: Radion kuuntelu Suomessa

Median seuranta

Joukkoviestintämarkkinat

Radion kuuntelu


Median seuranta

2020, tammi-kesäkuu

Kantar TNS:n mukaan 15-74-vuotiaat suomalaiset käyttivät median seurantaan aikaa keskimäärin 9,5 tuntia päivässä. Määrä oli noin 1,5 tuntia enemmän kuin edellisenä vuonna. Ainakin osa kasvusta johtuu todennäköisesti koronana tuomista rajoituksista ihmisten elämään. Eniten kasvoivat lineaarinen televisio (ohjelmien katsominen televisiosta niiden lähetysaikaan), 35 minuuttia päivässä, lehtien verkkopalvelut 12 minuuttia päivässä ja sosiaalinen media 8 minuuttia päivässä.

Ajankäytön jakautuminen eri medioihin:

  • Televisio ja video (lineaarinen, maksu-tv, suoratoistopalvelut, videopalvelut) 44 prosenttia koko median käytetystä ajasta
  • Radio ja audio (radio lähetysaikaan, radio netin kautta, musiikin suoratoistpalvelut, podcast) 21 prosenttia
  • Muut (sosiaalinen media, mobiilipelaaminen, elokuvat elokuvateattereissa, muut netin käyttökohteet) 20 prosenttia
  • Lehdet (sanoma- ja aikakauslehtien painetut ja verkkopalvelut) 16 prosenttia

Lähde: Tiedote, Kantar TNS


Joukkoviestintämarkkinat

2020

Joukkoviestintämarkkinoiden arvo vuonna 2020 oli yhteensä 3 784 miljoonaa euroa. Laskua edellisestä vuodesta oli 3,1 %.

Kustannustoiminnan arvo oli 1 669 miljoonaa euroa, noin 45 % koko joukkoviestintämarkkinasta. Laskua edellisestä vuodesta oli 8 %. Kustannustoiminnasta lehtien osuus (sisältää digitaalisen myynnin) oli noin 71 % ja kirjojen osuus (sisältää digitaalisen myynnin) 29 %. Edelliseen vuoteen verrattuna osuudet olivat pysyneet samana.

Sähköisen viestinnän arvo oli 1 927 miljoonaa euroa, noin 51 % koko joukkoviestintämarkkinasta. Kasvua edellisvuodesta oli 4,6 %. Ensimmäistä kertaa sähköisen viestinnän arvo oli kustannustoimintaa suurempi. Sähköisestä viestinnästä television osuus oli 69 %, radion osuus 3 % ja internetmainonnan osuus 27 %. Radion osuus laski 19,6 % viime vuodesta ja vastaavasti internetmainonnan osuus kasvoi 14,8 %.

Tallenneviestinnän arvo oli 158 miljoonaa euroa, noin 4 % koko joukkoviestintämarkkinasta. Kasvua edellisvuodesta 26,7 %.

Lähde: Joukkoviestintä 2020, Tilastokeskus


Radion kuuntelu

Radion kuuntelu Suomessa

Radion tavoittavuus, osuus väestöstä

2021

Radion keskimääräinen päivittäinen kuunteluaika oli 2 tuntia 28 minuuttia, mikä oli kuusi minuuttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Finnpanelin radiotutkimuksen mukaan radiota kuunteli päivittäin 66 % 9 vuotta täyttäneistä suomalaisista, tavoittavuus viikon aikana oli 88 %.

Radion kuuntelu eri laitteilla

Radiolaite oli edelleen suosituin radion kuunteluun käytetty väline kaikkien radiota kuuntelevien keskuudessa, 78 prosenttia kaikista kuuntelijoista. Kuunteluun käytetty väline oli jonkin verran ikäsidonnainen.

Radiolaitteesta radiota kuunteli

  • 61 % 24-vuotiaista tai sitä nuoremmista
  • 88 % 55-vuotiaista tai sitä vanhemmista

Matkapuhelimesta radiota kuunteli

  • 36 % 24-vuotiaista tai sitä nuoremmista
  • 12 % 55-vuotiaista tai sitä vanhemmista

Tietokoneelta radiota kuunteli

  • 14 % 24-vuotiaista tai sitä nuoremmista
  • 7 % 55-vuotiaista tai sitä vanhemmista

Lähde: Radiovuosi 2022, Finnpanel

Riikka Vaaja, tietoasiantuntija, FiCom ry

Kategoria