Television katselu

Viimeksi päivitetty 25.01.2022: Tv-ruudun katselu ja muu käyttöaika Suomessa, Suoratoistopalveluiden katselu ikäryhmittäin

Television katselu

TV-sisältöjen katselu

Maksullisten suoratoistopalvelujen katselu Pohjoismaissa


Televisiosta lähetysaikaan katseltujen tv-ohjelmien lisäksi erilaisia tv-sisältöjä voi katsella internetin kautta eri tavoin:

  • operaattorilta hankittu iptv-palvelu (esim. Elisa Viihde, Telia TV, DNA TV)
  • kuukausimaksulliset suoratoistopalvelut (esim. Netflix, HBO Nordic, CMore, Ruutu+)
  • tilausvideot ja videokirjastot (esim. SF Anytime, operaattoreiden omat palvelut)
  • maksuttomat suoratoistopalvelut (esim. Yle Areena, mtv ja Ruutu)
  • internetin videopalvelut (esim. YouTube, Vimeo)

Maksu-tv-palvelussa asiakas voi tilata maksullisia kanavapaketteja ja/tai kanavia. Katsominen edellyttää yleensä tv-korttia. Tiedot maksu-tv-tilaajista löytyvät kohdasta televisioverkot / maksu-tv


Television katselu

TV-vuosi 2021

Suomalaiset käyttivät vuonna 2021 television katseluun päivittäin aikaa keskimäärin 2 tuntia 43 minuuttia. Edellisvuodesta television katseluun käytetty aika laski neljä minuuttia.

Muu TV-ruudun käyttö (esim. suoratoistopalvelut, vanhat tallenteet, pelaaminen, dvd/blueray-katselu) kasvoi edellisvuodesta 4 minuuttia ollen yhteensä 54 minuuttia. Televisioruudun äärellä käytetty aika yhteensä oli 3 tuntia 37 minuuttia, täsmälleen saman verran kuin edeltävänä vuonna.

TV-ruudun katselu ja muu käyttöaika Suomessa

TV-vuosi 2021-tutkimuksen mukaan Suomessa oli 2 530 000 tv-taloutta, mikä oli 94 % kaikista kotitalouksista ja 4,6 miljoonaa televisiota. Niistä 80 % oli HD-televisioita ja äly- tai hybridi-televisioita 57 %. Maksullista sisältöä tilattiin 52 prosenttiin talouksista.

Suoratoistopalveluiden katselu ikäryhmittäin

  • tässä mukana Yle Areena-, Mtv-palvelu & C More- ja Ruutu & Ruutu+

Kaikista suomalaisista 31 % katsoi viikoittain joitakin yllämainittuja suoratoistopalveluita vuonna 2021. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna 5 prosenttiyksikköä.

Lähteet: 


TV-mittaritutkimus seuraa jatkuvasti televisionkatseluun käytettyä aikaa yhteensä, kanavittain, ohjelmittain ja ikäryhmittäin (Finnpanel).


Televisio-ohjelmien katsominen eri laitteilla

  • Elisan toimeksiannosta Prior Konsultointi tutki television katselua Suomessa.

Televisio-ohjelmia päivittäin katsovista suurin osa, 58 prosenttia katseli ohjelmia televisiovastaanottimesta.

Älypuhelimesta viikoittain televisio-ohjelmia katsoi:

  • 15 – 25-vuotiaista 68 prosenttia
  • 25 – 50-vuotiaista 42 prosenttia
  • 51 – 65-vuotiaista 24 prosenttia
  • 66 – 75-vuotiaista 21 prosenttia.

Tabletista tv-ohjelmien katsominen oli harvinaisempaa:

  • 15 – 25-vuotiaista 20 prosenttia
  • 25 – 50-vuotiaista 28 prosenttia
  • 51 – 65-vuotiaista 23 prosenttia
  • 66 – 75-vuotiaista 18 prosenttia.

Maksullisten tv-palvelujen käytön kehitys

Lähde: Näin Suomi viihtyy 6, Elisa Oyj:n toimeksiannosta, Prior Konsultointi (julkaistu 28.1.2020)


TV-sisältöjen katselu

DNA:n Digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimusta on toteutettu vuodesta 2011. Siinä selvitetään mm. tv-sisältöjen katselua. Tutkimuksen kohderyhmänä on 16–74-vuotiaat suomalaiset ja otoskoko on noin 1 000 vastaajaa.

Tutkimuksessa on kysytty, mistä vastaajat katsovat tv-sisältöjä. Vastaaja on voinut valita kaikki itselleen sopivat vastausvaihtoehdot.

Mistä tv-sisältöjä katsellaan

Lähde: Digitaaliset elämäntavat -tutkimus 2021, DNA


TV-sisältöjen katsominen maksuttomien internetpalvelujen kautta

Liikenne- ja viestintäviraston kuluttajatutkimuksessa kysyttiin keväällä 2021 noin 2000 suomalaiselta heidän televisio-ohjelmien katsomisestaan internetin video- tai tv-palvelujen kautta.

Televisio-ohjelmien katsominen maksuttomien internetpalvelujen kautta viimeisen 3kk:n aikana

Maksullisia internetin video- tai tv-palveluita tilasi 52 prosenttia vastaajista.

Kuusi suosituinta maksullista palvelua ja tilaajien määrä, prosenttia maksullisten palvelujen tilaajista

  • Netflix 66 %
  • Elisa Viihde Viaplay / Viaplay / Elisa Viihde 27 %
  • C More / MTV Total Sport / MTV Juniori / maksullinen Katsomo / maksullinen mtv 20 %
  • Ruutu+ 19 %
  • Disney+ / Disney+ Star 19 %
  • HBO Nordic 16 %

Lähde: Liikenne- ja viestintävirasto Kuluttajatutkimus 2021

Nettitelevisio- ja tilausvideopalveluiden katselu

2021

Televisioyhtiöiden nettitelevisiopalveluita (esim. Yle Areena, mtv, Ruutu) oli katsonut 76 % 16–89-vuotiaista tutkimusta edeltäneiden 3 kuukauden aikana. Kasvua edellisestä vuodesta oli kaksi prosenttiyksikköä. Suurin katsojaryhmä oli 25–34-vuotiaat, heistä 86 % katsoi kotimaisia suoratoistopalveluita. Vanhimmassa ikäryhmässä, 75–89-vuotiaissa, kotimaisia suoratoistopalveluita oli katsonut 37 %.

Internetin videopalveluita (esim. Youtube tai Vimeo) katsoi 75 % 16–89 -vuotiaista. Kasvua 4 prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta. Nuorimmasta ikäryhmästä, 16–24-vuotiaat niitä katsoi 98 % ja 25–34-vuotiaista 97 %. Vanhimmasta ikäryhmästä, 75–89-vuotiaat, niitä katsoi 16 %. 

Tilausvideopalveluita (esim Netflix, Viaplay, HBO Nordic) katsoi 53 % 16–89-vuotiaista. Kasvua edellisestä vuodesta oli 3 prosenttiyksikköä.  Nuorimmasta ikäryhmästä, 16–24-vuotiaat, niitä katsoi 87 %, mikä oli myös suurin katsojaryhmä. Vanhimmasta ikäryhmästä, 75–89-vuotiaat, niitä katsoi 7 %.

Lähde: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2021, Tilastokeskus


Maksullisten suoratoistopalveluiden katselu Pohjoismaissa

Polaris Nordic teki yhteistyössä YouGov- tutkimuslaitoksen kanssa selvityksen, johon sisältyi muun maksullisten suoratoistopalveluiden käyttö Pohjoismaissa. Selvityksessä haastateltiin joulukuu 2019–tammikuu 2020 välisenä aikana yhteensä noin 4000 iältään 12–65-vuotiasta henkilöä. Jokaisesta Pohjoismaasta noin 1000 henkilöä.

Suoratoistopalveluiden katsominen Pohjoismaissa

Pohjoismaissa yhteensä 69 % kuluttajista tilasi vähintään yhtä suoratoistopalvelua (kuten Netflix, Viaplay, HBO Nordic, C More tai Amazon prime). Keskimääräinen katseluaika yhteensä Pohjoismaissa oli 2,7 tuntia vuorokaudessa. Tanskassa, Ruotsissa ja Suomessa se oli 2,6 tuntia, Norjassa 3,2 tuntia.

Suosituin palvelu kaikissa Pohjoismaissa oli Netflix, sitä tilasi 46 %. 21 % tilasi Viaplay-palvelua ja 19 % HBO Nordic -palvelua.

Lähde: Digital Music in the Nordics, Polaris Nordic, October 2020

Riikka Vaaja, tietoasiantuntija, FiCom ry

Kategoria